27 kwietnia 2017 w Zespole Szkół Samorządowych w Tereszpolu-Kukiełkach odbyły się ostatnie warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży zaplanowane w ramach realizacji zadania E2. Nasze plany zakładały przeprowadzenie 150 zajęć i zapoznanie z problematyką projektu co najmniej 3000 osób. Cel udało się zrealizować z małą nawiązką a kampanię edukacyjną zakończyć z wynikiem 151 zajęć w których wzięło udział 3064 osób. W trakcie spotkań podejmowanych było szereg zagadnień związanych z ochroną ptaków strefowych spośród których najważniejsze to:
- obszar Natura 2000 – co to takiego?
- gatunki strefowe – charakterystyka, biologia, wpływ na człowieka, ciekawostki,
- ochrona gatunków strefowych (ochrona gatunkowa, ochrona strefowa, „znasz lokalizację gniazda? Przekaż nam informację, a my to sprawdzimy”
- trucie ptaków i ich konsekwencje w środowisku. Co mogę zrobić, aby temu zapobiec?
- co zrobić, jeśli znajdę rannego/martwego/zatrutego ptaka?
Po zakończeniu warsztatów prosiliśmy uczniów o wypełnienie krótkiej ankiety, w której zamieszczone były trzy zapytania:
· Podczas warsztatów najbardziej podobało mi się:
· Nie wiedziałem że…
· Najbardziej zaskoczyło mnie to że…..
Otrzymane odpowiedzi utwierdziły nas w przekonaniu, że w dobie smartfonów, komputerów i internetu młodzież nie dostrzega i nie docenia piękna przyrody, które często ma na wyciągnięcie ręki. Ogrom wiadomości, które każdego dnia docierają do dzieci za pośrednictwem portali informacyjnych czy mediów społecznościowych sprawiają, że nawet najbardziej interesujące i ciekawe wydarzenia dotyczące świata przyrody giną w natłoku zupełnie nieistotnych informacji. Dlatego też ważne jest docieranie do lokalnej społeczności na zasadzie bezpośredniego kontaktu, między innymi właśnie poprzez organizowanie zajęć w szkołach. Prezentacja multimedialna, wzbogacona o wspaniałe zdjęcia, odgłosy ptaków oraz filmiki prezentujące ich ciekawe zachowania w naturalnym środowisku, połączona z pasją prelegenta i materiałami promocyjnymi, z całą pewnością sprawi, że świadomość o pięknie przyrody i o zagrożeniach jakie niesie dla niej działalność człowieka utkną w pamięci wielu osób obecnych na zajęciach.
Poniżej wybór najciekawszych odpowiedzi na zadawane w ankietach pytania, które z jednej strony ukazują niedostatki w wiedzy a z drugiej udowadniają zasadność prowadzenia działań edukacyjnych.
Podczas warsztatów najbardziej podobało mi się:
- filmiki o ptakach;
- odgłosy bocianów czarnych ;
- praca ornitologów;
-filmik z młodymi bocianami czarnymi;
- mogłem dowiedzieć się tak wiele o ptakach żyjących w mojej okolicy.
Nie wiedziałem że…
- w mojej okolicy są tak piękne lasy;
- w naszym rejonie jest wiele chronionych ptaków;
- w dzień po wykluciu bocian czarny jest biały;
- sowy nie są takie mądre jak przedstawiają je w książkach;
- bociany białe lubią jeść gryzonie;
- na dużej wysokości nie ma komarów;
- gdy truje się lisy to także truje się bielika;
- sowy nie umieją robić gniazd;
- gadożer składa tylko jedno jajko;
-bielik jest taki długi w szerokości skrzydeł;
- dzieci puchacza są białe i włochate.
Najbardziej zaskoczyło mnie to że…..
- samice ptaka są większe;
- bociany czarne broniąc się wymiotują, krzyczą i dziobią;
- ludzie nieświadomie zabijają zagrożone gatunki ptaków;
- ptaki są fajne;
-pan był fajny :-)
- się nie nudziłem;
- pisklaki białego bociana lubią mieszkać blisko ludzi, lecz się ich boją, a pisklaki bociana czarnego nie lubią mieszkać blisko ludzi ale się ich nie boją;
- dorosłe orliki krzykliwe potrafią zaadoptować obce pisklę.